Varför välbefinnande i arbete?

Statens personalpolitik har uppställt följande hörnstenar för de statliga arbetsplatsernas verksamhetsprinciper

  • värdebaserade och etiska verksamhetsprinciper
  • konkurrenskraft och kompetens
  • professionellt ledarskap och
  • fungerande arbetsplatser

Den betonar en välskött personalpolitik och ett gott ledarskap som förutsättningar för förvaltningens effektivitet, serviceförmåga och nationell konkurrenskraft.

Enligt linjedragningen i personalpolitiken förutsätts chefen

  • ha förtroendeingivande och öppen samarbetsförmåga och växelverkan
  • utveckla personalens kunskaper och färdigheter
  • skapa arbetsplatsanda
  • ta hand om varje arbetstagares välbefinnande och arbetsförmåga
  • engagera personalen och skapa möjligheter för deltagande

Av arbetstagaren förväntas å andra sidan:

  • ansvar för arbetsgemenskapen
  • ansvar för sina egna arbetsinsatser
  • ansvar för sin utveckling
  • utnyttjande av påverkningsmöjligheter

Förändrad arbetskaraktär

Arbetets karaktär har förändrats. Det kännetecknas av

  • kunskapsarbete, som ökar den psykiska stressen, men kräver en välmående och motiverad hjärna
  • krav på förnyelseförmåga och innovationer
  • en balanserad ledningsmodell
  • inbesparingar och effektivering

Publicerad 8.11.2012 kl. 10.32 , uppdaterad 10.11.2015 kl. 11.08
Suomeksi   På svenska   In English

Till början av sidan